Ga naar de inhoud

Zorg voor Energie: online campagne­materialen

Zorg voor Energie - campagneweek 2025

Techniek, gedrag en draagvlak zijn nodig voor de energietransitie. Daarom gaan we ook dit najaar weer met elkaar werken aan bewust gedrag en flink besparen op energiekosten. Het vriendelijk hieraan herinneren helpt daarbij.  Want met elkaar kunnen we de energietransitie in de zorg een boost geven!

voor de projectleiders: draaiboek & campagnetoolkit

De zorgsector gebruikt veel energie. Dat past niet bij de gezamenlijke ambitie om duurzame zorg te stimuleren. Met de CO2-routekaart hebben al veel zorgorganisaties een aanpak opgesteld om toe te werken naar een fossielvrije en energiezuinige vastgoedportefeuille. De vraag voor de korte termijn is hoe we daar draagvlak en betrokkenheid van álle medewerkers aan toe kunnen voegen. Daarom organiseren we deze campagneweek voor meer bewustwording en daarmee energieverspilling tegen te gaan en kosten te besparen. Want: met elkaar kunnen we de energietransitie in de zorg een boost geven!

In 2025 gaan we voor de kracht van herhaling en is de campagneweek van 6 t/m 10 oktober.

Je vindt hier een draaiboek met suggesties voor de campagneweek, een voorbeeld-persbericht en een digitale toolkit met campagnematerialen. Deze kun je naar eigen inzicht inzetten en vertalen naar een eigen actieweek. Heb je in 2023 ook meegedaan? Dan kun je de campagnevlag met Sparky recyclen. Elke nieuwe deelnemer krijgt een campagnevlag (duurzaam gemaakt van PET-flessen) toegestuurd.

Zorg voor Energie campagnekarakter SparkyMascotte Sparky

Vuurvliegje Sparky vind je op alle uitingen terug. Een vrolijke energie actieveling die jou de hele dag door helpt om energieslim en energiezuinig te werken. Sparky zelf weet niet van ophouden met tips & trics en geeft dat op een aanstekelijk, blije manier aan jou door!

Kijk hier wie er naast jou nog meer meedoen. Veel succes & besparingsplezier voor iedereen!

Zorg voor Energie is een initiatief van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg in samenwerking met Milieu Platform Zorg en de zorgbranches: ActiZ | de Nederlandse ggz | Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland | Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen | Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra.

Draaiboek campagne­week

Voorbereidingen

Hoe kun je als coördinator de campagne voorbereiden? Denk aan de volgende stappen:

  • Bespreek de campagneopzet met de communicatieafdeling. Hoe eerder deze meedenkt hoe beter.
  • Maak een afspraak met bestuur/directie en met de communicatieafdeling voor de aftrap van de campagne. Maak hiervan een korte video of artikel met foto.
    Bijvoorbeeld: een foto van de bestuurder en/of directie met de campagnevlag, bij de ingang of op het dak van de zorglocatie.
  • Bericht alle leidinggevenden om er een kort agendapunt van te maken in bijvoorbeeld teambesprekingen, zodat iedereen over de campagne hoort.
  • Bereid met de communicatieafdeling berichten per dag voor. Maak een serie social nieuwtjes van eigen acties en plak er het campagnelogo op. Maak ook gebruik van de bespaartips uit de toolkit. Zo kun je gedurende de campagneweek een aantal berichten inplannen.
  • Nodig de burgemeester of wethouder uit voor de opening op maandag, of voor een eigen moment in de week. Wethouders vinden dit vaak geweldig. Dit zet jouw zorgorganisatie lokaal goed in het nieuws.
  • Steeds meer zorgorganisaties hebben een Green Team in huis. Betrek dit team erbij om de medewerkers extra goed te bereiken. Niet alleen voor aandacht op het werk, maar ook om thuis energie te besparen.
  • Mooie actie als dagelijks een collega in de campagneweek vertelt over verduurzamingsmaatregelen thuis. Zoals de verwarmingsketel afstellen, isolatiemateriaal aanbrengen, kieren dichten, warmtepomp uitzoeken.
  • Veel collega’s lopen thuis tegen hoge energiekosten aan en weten geen raad. Kijk hoe je collega’s kunt helpen met een energiecoach. Veel gemeenten bieden hun inwoners energiecoaches aan, maak met de gemeente een dealtje voor een aanbod aan de collega’s.
  • Doe per team/afdeling een duurzaamheidschallenge: turf op licht uit, verwarming laag, op fiets naar het werk. Welk team doet dit het meest? In de campagnetoolkit vind je speciale posters hiervoor om de score bij te houden.
  • Start een prijsvraag en deel als prijs bijvoorbeeld een douchetimer, spaarlamp of thermoshirt uit. Bijvoorbeeld: de eerste 100 juiste ingestuurde oplossingen van de campagnewoordpuzzel krijgen een prijsje.

Plan de volgende acties in, pas naar wens aan en voeg acties toe

Woensdag 1 oktober 2025 (voorafgaand aan de campagneweek)  

  • persbericht verzenden naar lokale/regionale media met de aankondiging dat bij jullie de energiecampagne Zorg voor Energie gaat lopen.
    Als basis kun je dit voorbeeld-Persbericht voor zorgorganisaties – Zorg voor Energie 2025 (volgt) gebruiken. Voeg het logo en gegevens van je eigen organisatie toe en pas het bericht naar eigen inzicht aan. Sluit een foto bij van bestuurder/greenteam met campagnevlag en/of poster met Sparky en bespaartip.
    Als de media dit vanuit meerdere organisaties in de regio krijgt, kom je op de radio en in de regionale kranten.

Maandag 6 oktober

  • persbericht verzenden over de start van de actie met een foto van bijv. bestuurder en/of directie met campagnevlag
  • intranet: artikel met aankondiging campagne (voorbeeld volgt) vanuit de directie voor de medewerkers. Zet hiervoor de animaties uit de campagnetoolkit in, deel de bespaartips.
  • website: artikel met bericht over de campagne. Zet hiervoor de animaties uit de campagnetoolkit in.
  • gebouw: vlag ophangen en zet deze actie op de foto of video van 10 seconden, hang campagneposters op.
  • leg het campagnekrantje op leestafels in bijvoorbeeld wachtkamers, in de leeshoek.
  • social media: post één of enkele bespaartips. Gebruik de social media afbeeldingen of de animaties uit de campagnetoolkit. Schrijf er je eigen verhaal bij (caption) en gebruik #zorgvoorenergie2025.
  • eigen aanvullingen.

Mail nieuwtjes naar info@expertisecentrumverduurzamingzorg.nl en naar jouw brancheorganisatie.

Zorg voor Energie - Bespaartip - Licht UitDinsdag 7 oktober

  • social media: post één of enkele bespaartips. Gebruik de social media afbeeldingen of de animaties uit de campagnetoolkit. Schrijf er je eigen verhaal bij (caption) en gebruik  #zorgvoorenergie2025.
  • eigen aanvullingen.

Woensdag 8 oktober

  • gebouw: doe mee met de Appelactie! Deel bij de hoofdingang een appeltje uit aan alle medewerkers met een informatiekaartje met een QR code over de campagne Zorg voor Energie en doorverwijst naar de publieke campagnepagina met bespaartips voor op het werk en thuis. QR code campagne Zorg voor Energie
  • maak er een persbericht van. Nodig de burgemeester/wethouder/hoofd OK/een bewoner erbij uit en de pers. Maak er een eigen verhaal van.
  • social media: post één of enkele bespaartips. Gebruik de social media afbeeldingen of de animaties uit de campagnetoolkit. Schrijf er je eigen verhaal bij (caption) en gebruik de hashtag #zorgvoorenergie2025.

Donderdag 9 oktober

  • intranet: zijn de interne kanalen van jouw organisatie interactief? Moedig medewerkers aan om te reageren met aanvullende bespaartips. Maak er de dag “Wij denken allemaal mee” van.
  • social media: post één of enkele tips. Gebruik de social media afbeeldingen of de animaties uit de campagnetoolkit. Schrijf er je eigen verhaal bij (caption) en gebruik de hashtag #zorgvoorenergie2025.
  • eigen aanvullingen.

Vrijdag 11 oktober

  • medewerkers thuis: focus op wat de medewerkers thuis kunnen doen. Zet de placemat met 24 energiebespaartips in de kantine in. Deel de nog resterende informatiekaartjes met QR-code over energiecampagne uit.
  • ga met het hele Green Team op de foto en doe een oproep.
  • social media: post één of enkele tips. Gebruik de social media afbeeldingen of de animaties uit de campagnetoolkit. Schrijf er je eigen verhaal bij (caption) en gebruik de hashtag #zorgvoorenergie2025.
  • eigen aanvullingen.

En maak veel foto’s en video’s in de campagneweek van medewerkers, cliënten en bewoners die met de bespaartips aan de slag zijn (vraag wel vooraf toestemming aan de betrokkenen). Haal reacties op via het intranet. Deel ze met het campagneteam van EVZ/MPZ via de mail en/of met je brancheorganisatie. Daar maken we een verhaal van voor de zorg!

Campagne TOOLKIT

poster (invulbaar)

Plaats je organisatielogo onder de algemene poster of poster met bespaartip en/of voeg je eigen bespaartip toe.

  • Bespaartip, ruimte voor logo en eigen tekst: 15 varianten
  • Algemene informatie, ruimte voor logo en eigen tekst: 8 varianten
  • Sparky, ruimte voor eigen bespaartip en logo: 10 varianten
  • Powerpoint
  • A3-formaat
  • Zipbestand bevat ook het letterfont van de campagne

Animaties met bespaartip

Zet Sparky in op intranet en social media!
Gebruik in je caption voor social media: #zorgvoorenergie

  • formaten: 1080×1080 en 1920×1080
  • inhoud:
    – licht uit (2x; witte en paarse achtergrond)
    – thermostaat lager (2x; witte en paarse achtergrond)
    – duim omhoog (2x; witte en paarse achtergrond)
  • MP4
  • speelduur: 4 sec. per animatie

Voorbeeldanimaties:

POSTER MET BESPAARTIP

Diverse bespaartips met Sparky!

  • 15 varianten
  • PNG en pdf
  • A3-formaat

poster Algemeen

Algemene informatie over de campagneweek: wanneer, waarom, QR-code naar publieke campagnepagina.

  • 8 varianten
  • PNG en pdf
  • A3-formaat

bespaartips voor SOCIAL MEDIA

Sparky met bespaartips voor social media en intranet. Gebruik in je caption voor social media: #zorgvoorenergie

  • vierkant (1080×1080)
  • 29 varianten (witte en paarse achtergrond)
  • PNG

CAMPAGNE­KRANTje
Care & Cure

Krantje met uitleg over de noodzaak van de energiecampagne voor leestafel in huiskamer en/of wachtkamer. Inclusief een woordzoeker. Een editie voor care en cure. 

  • twee varianten: care en cure
  • pdf (zelf printen in A3 formaat)
  • Word-bestand met mogelijkheid toevoegen eigen informatie 

poster challenges­ energie besparen

Daag elkaar uit! Doe per team een energiebesparende challenge (of meer) zoals licht uit, verwarming laag, op fiets naar het werk of verzin je eigen challenge. Welk team bespaart het meest? 

  • Powerpoint
  • Inclusief uitleg
 

placemat

Met 24 bespaartips voor thuis!

  • dubbelzijdig
  • pdf om zelf te printen (A3)
  • pdf voor drukker (A3)
 

energie filippine

Tip: koppel er een prijsvraag aan vast!

  • Energie Filippine (PNG/pdf)
  • Nu ook een invulbare variant: ruimte voor eigen tekst e/o organisatielogo (powerpoint)
  • Inclusief oplossing (pdf)

woordzoeker care & cure

Tip: koppel er een prijsvraag aan vast!

  • Woordzoeker care (PNG/pdf)
  • Woordzoeker cure (PNG/pdf)
  • Nu ook een invulbare variant: ruimte voor eigen tekst e/o organisatielogo (powerpoint)
  • Inclusief oplossing (pdf)

campagne­karakter en campagnelogo

  • 7 basisontwerpen campagnekarakter Sparky
  • PNG met transparante achtergrond
  • JPG met paarse achtergrond
  • 4 kleurvarianten campagnelogo

Publicaties over energie­campagnes

Geen publicaties gevonden.

ALLES OVER DE CO2 Routekaart

wat is een CO2-routekaart

Kennis, informatie en voorbeelden over de keuze en toepassing van alle verduurzamingsmaatregelen

waarom een co2-routekaart

Kennis, informatie en voorbeelden over de keuze en toepassing van alle verduurzamingsmaatregelen

De CO2-reductietool

Kennis, informatie en voorbeelden over de keuze en toepassing van alle verduurzamingsmaatregelen

CO2-Routekaart als EED-rapport

Een met Erkende Maatregelen ingevulde en vastgestelde CO2-routekaart kun je gebruiken bij de verplichte 4-jaarlijkse EED-rapportage.

huurvastgoed

Ook je huurvastgoed zet je in de CO2-routekaart. Hoe doe je dit en hoe maak je goede afspraken met je verhuurder?

Praktijkvoorbeelden

Routekaart delen met evz

Drie goede redenen om je portefeuilleroutekaart te delen met EVZ:

  1. Je krijgt een extra check op de routekaart en zinvolle feedback.
  2. Je komt als organisatie goed op DeZorgDuurzaam-kaart te staan.
  3. En je draagt bij aan een actueel beeld van de verduurzaming van de gehele zorgsector.

Meer over EVZ

EVZ Summercourses 2025

Even duurzaam opladen deze zomer? Laat je bijpraten over actuele vastgoed-thema’s in vier korte webinars. Doe live mee of bekijk ze achteraf (in je tuin, op je balkon).