Zorg voor Energie: online campagne­materialen

Zorg voor Energie - campagneweek 2025

Top dat jouw organisatie meedoet met de campagneweek!

Op deze pagina vind je een campagnetoolkit die uit drie onderdelen bestaat: de warming-up, een van-dag-tot-dag-actieplan en de campagnewinkel gevuld met actiematerialen.   

Naar eigen inzicht in te zetten voor een actie op maat.

Voor de projectleiders: campagnetoolkit

Veel zorgorganisaties doen al veel aan CO2-reductie. Eén van de belangrijke knoppen om aan te draaien, is het gedrag van medewerkers. Daarom voeren we van 6 t/m 10 oktober samen campagne: voor meer bewustwording, minder energieverspilling en lagere kosten. Met elkaar versnellen we de energietransitie in de zorg!

Top dat je met jouw zorgorganisatie meedoet aan de campagneweek! Op deze pagina vind je een campagnetoolkit die uit drie onderdelen bestaat:

  • Warming-up: suggesties voor de voorbereiding
  • Van-dag-tot-dag: een actieplan voor de campagneweek (inclusief concept-persbericht)
  • Campagnewinkel: allerlei actiematerialen die je vrij kunt aanpassen en gebruiken.

Deze kun je naar eigen inzicht inzetten en vertalen naar een eigen actieweek.

Zorg voor Energie Sparky juichendMascotte Sparky

Vuurvliegje Sparky vind je op veel uitingen terug. Een vrolijke en energieke actieveling die jou de hele dag door helpt om energieslim te werken. Sparky weet niet van ophouden met tips & trics en geeft dat op een aanstekelijke manier aan jou door!

Campagnevlag

Deed je in 2023 of 2024 ook mee aan de campagneweek? Dan kun je de campagnevlag met Sparky recyclen. Elke nieuwe deelnemer krijgt een campagnevlag (duurzaam gemaakt van PET-flessen) toegestuurd.

Deelnemers

Kijk hier wie er naast jou nog meer meedoen. Veel succes & besparingsplezier voor iedereen!

Zorg voor Energie is een initiatief van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg in samenwerking met Milieu Platform Zorg en de zorgbranches: ActiZ | de Nederlandse ggz | Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland | Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen | Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra.

Warming-up

Suggesties voor de voorbereiding

Van-dag-tot-dag

Actieplan met suggesties voor de campagneweek

Campagnewinkel

Allerlei actiematerialen die je vrij kunt aanpassen en gebruiken

Warming-up: suggesties voor de voorbereiding

Tien tips voor een effectieve campagne

  1. Samen met de afdeling communicatie
    De mensen van de afdeling communicatie zijn jouw belangrijkste partners in de campagne. Betrek hen zo vroeg mogelijk en maak samen een actieplan voor de campagneweek.
  2. Betrek bestuur, directie en leidinggevenden
    Bespreek de campagneopzet aan de hand van een korte memo en de hoofdlijnen van je plan.
    Tip: plan een aftrap met foto of video van de bestuurder en/of directie met de campagnevlag, bij de ingang of op het dak van de zorglocatie.
    Vraag leidinggevenden om de campagne kort te bespreken in teambesprekingen, zodat iedereen over de campagne hoort.
  3. Nodig een wethouder uit
    Voor de opening op maandag, of voor een eigen moment in de week. Wethouders vinden dit vaak geweldig. Dit zet jouw zorgorganisatie lokaal goed in het nieuws.
  4. Bereid met de communicatieafdeling berichten per dag voor.
    In de week voor de campagne gebeurt het meeste werk. Maak bijvoorbeeld vast berichten voor intranet, facebook, Instagram en LinkedIn. Je kunt daarvoor de bespaartips uit de campagnewinkel gebruiken. Ook kun je je eigen acties in de schijnwerpers zetten.
  5. Versterk je werkgeversmerk
    Hoewel de campagne zich vooral op de eigen medewerkers richt, is het ook slim om externe publiciteit voor de actie te maken. Op die manier profileer je je bijvoorbeeld ook als groene werkgever. Tip: gebruik het concept-persbericht (volgt) hiervoor.
  6. Betrek het Green Team
    Betrek dit team erbij om de medewerkers extra goed te bereiken. Niet alleen voor aandacht op het werk, maar ook om thuis energie te besparen.
  7. Maak het persoonlijk
    Laat collega’s vertellen over besparingsmaatregelen thuis. Iedereen heeft wel voorbeelden. Zoals de verwarmingsketel afstellen, isolatiemateriaal aanbrengen, kieren dichten, warmtepomp uitzoeken.
  8. Help collega’s in nood
    Veel collega’s lopen thuis tegen hoge energiekosten aan en weten geen raad. Kijk hoe je collega’s kunt helpen met een energiecoach. Veel gemeenten bieden hun inwoners energiecoaches aan, maak met de gemeente een dealtje voor een aanbod aan de collega’s.
  9. Organiseer challenges
    Daag afdelingen/teams uit om het meest te besparen. Turf op licht uit, verwarming laag, op fiets naar het werk. Welk team doet dit het meest? Tip: in de campagnewinkel vind je speciale posters en suggesties.
  10. Organiseer een prijsvraag
    Deel als prijs bijvoorbeeld een douchetimer, spaarlamp of thermoshirt uit. Tip: de campagnewinkel bevat verschillende materialen (puzzels en quizzen) om een prijsvraag aan te koppelen.

Van-dag-tot-dag: een actieplan voor de campagneweek

Hieronder vind je een voorbeeld van een actieplan voor de campagneweek. Je kunt natuurlijk zelf acties toevoegen of weglaten. Maak het actieplan samen met je collega’s van communicatie en begin op tijd.

Woensdag 1 oktober 2025 – voorafgaand start campagne  

Persbericht naar lokale/regionale media
Hiervoor kunt je dit voorbeeld-Persbericht voor zorgorganisaties – Zorg voor Energie 2025 (volgt) als basis gebruiken. Voeg het organisatielogo en eigen gegevens toe. Stuur een foto mee van jullie bestuurder of het green team met campagnevlag. Nodig de media ook uit om bij de aftrap van 6 oktober te zijn.

Maandag 6 oktober – start campagne | PR-event

  • Plan een aftrap: maandagmorgen is het uitgelezen moment om de campagne af te trappen. Maak er een gezellig moment van, betrek een afdeling die al goed bezig is. Zorg voor een mediageniek fotomoment.
  • Persbericht: de foto van de aftrap kun je met een kort persbericht naar de media sturen.
  • Intranet & website: ook hier kun je de foto van de aftrap delen. Combineer een kort bericht over het waarom van de campagne met een persoonlijk verhaal van een collega.
  • Hijs de vlag (gebouw): hang de vlag op en zet deze actie op de foto of video van 10 seconden, hang posters op plekken waar veel mensen komen. Leg het campagnekrantje op leestafels in bijvoorbeeld wachtkamers, in de leeshoek.
  • Deel bespaartip(s) via social media: gebruik de social media afbeeldingen of de animaties uit de campagnewinkel. Schrijf er je eigen verhaal bij, gebruik #zorgvoorenergie en tag @mpzmilieuplatformzorg op LinkedIn en Instagram.
  • Eigen aanvullingen

Maak foto’s & video’s van medewerkers en cliënten in actie (vooraf toestemming regelen). Deel ze met jouw brancheorganisatie én het Zorg voor Energie campagneteam, want daarmee kunnen we de campagne landelijk zichtbaar maken.

Dinsdag 7 oktober – Challengedag!

  • Start van de challenge: de challenge kun je beschikbaar stellen aan teams of afdelingen uit je organisatie. Welk team heeft de komende tijd de hokjes, of een selectie, als eerste ingevuld?
    Hoe aanpakken?
    – Zet de challenge-poster (uit de campagnewinkel) om naar je eigen huisstijl (indien gewenst)
    – Plaats de poster als download op je intranet
    – Kondig de actie eind september aan via mail bij alle afdelingen
    – Als teams alle hokjes vol hebben, sturen ze een foto van hun team met de ingevulde poster naar de afdeling communicatie
    – Op maandag 13 oktober: een feestelijke compilatie van alle inzenders op intranet en taart met Sparky-afbeelding voor het winnende team!
  • Deel bespaartip(s) via social media: gebruik de social media afbeeldingen of de animaties uit de campagnewinkel. Schrijf er je eigen verhaal bij,  gebruik #zorgvoorenergie en tag @mpzmilieuplatformzorg op LinkedIn en Instagram.
  • Eigen aanvullingen

Woensdag 8 oktober – Kletspotdag: praat over energiebesparing

  • Kletspot: gebruik de Kletspot Zorg voor Energie met vragen of dilemma’s over energie en andere milieuthema’s. Zet de potten in de kantine of de koffiekamers van de teams. Ga samen in gesprek over verspilling en besparen.
  • Deel bespaartip(s) via social media. Gebruik de social media afbeeldingen of de animaties uit de campagnewinkel. Schrijf er je eigen verhaal bij, gebruik #zorgvoorenergie en tag @mpzmilieuplatformzorg op LinkedIn en Instagram.
  • Eigen aanvullingen

Donderdag 9 oktober – ‘Groene-helden’-dag

  • Nomineer-je-groene-held-dag: Wie is de groene held van jouw organisatie? Welke collega fietst dagelijks naar het werk, doet altijd het licht uit en stouwt de vaatwasser nog even extra vol?
    Hoe aanpakken?
    – Op deze dag kun je collega’s via de mail vragen anderen te nomineren.
    – Vraag hen een korte onderbouwing te schrijven.
    – Vraag een paar sleutelfiguren uit de organisatie als jury.
  • Deel je bespaartip(s) via social media: gebruik de social media afbeeldingen of de animaties uit de campagnewinkel. Schrijf er je eigen verhaal bij, gebruik #zorgvoorenergie en tag @mpzmilieuplatformzorg op LinkedIn en Instagram.
  • Eigen aanvullingen

Vrijdag 10 oktober – Ook thuis aan de slag-dag | Afronding

  • Tips voor thuis: focus op wat de medewerkers thuis kunnen doen. Zet de placemat met 24 energiebespaartips in de kantine in.
  • Teamfoto en bedankje: ga met het hele (Green) Team op de foto en bedank de bespaarders. Maak een mooi bericht voor op de social media of intranet.
  • Deel je bespaartip(s) via social media: gebruik de social media afbeeldingen uit de campagnewinkel. Schrijf er je eigen verhaal bij, gebruik #zorgvoorenergie en tag @mpzmilieuplatformzorg op LinkedIn en Instagram.
  • Eigen aanvullingen

Maandag 13 oktober – terugblik en winnaars in het zonnetje dag

  • They are the champions. Op intranet een bericht met een korte terugblik op de week, de winnaar van de groene held award en de deelnemers en de winnaar van de challenge.

En verder: maak veel foto’s en video’s in de campagneweek van medewerkers, cliënten en bewoners die met de bespaartips aan de slag zijn (vraag vooraf toestemming aan de betrokkenen). Haal reacties op via het intranet. Mail ze naar het Zorg voor Energie campagneteam of met je brancheorganisatie. We delen de verhalen graag op de campagnepagina!

Campagnewinkel

Maak je eigen poster

Plaats je logo op de algemene poster of poster met bespaartip en/of voeg je eigen bespaartip toe.

  • Bespaartip, ruimte voor logo en eigen tekst: diverse varianten
  • Algemene informatie, ruimte voor logo en eigen tekst: diverse varianten
  • Sparky, ruimte voor eigen bespaartip en logo: diverse varianten
  • Powerpoint
  • A3-formaat (staand)
  • Zipbestand bevat ook het letterfont van de campagne

Animaties met bespaartip

Zet Sparky in op intranet en social media!
Deel de animatie op intranet en social media! Gebruik #zorgvoorenergie en tag @mpzmilieuplatformzorg.

  • formaten: 1080×1080 en 1920×1080
  • inhoud:
    – licht uit (2x; witte en paarse achtergrond)
    – thermostaat lager (2x; witte en paarse achtergrond)
    – duim omhoog (2x; witte en paarse achtergrond)
  • MP4
  • speelduur: 4 sec. per animatie

Voorbeeldanimaties:

Posters met tip (kant-en-klaar)

Diverse bespaartips met en zonder Sparky!

  • diverse varianten (liggend en staand)
  • PNG en pdf
  • A3-formaat

Posters algemeen

Algemene informatie over de campagneweek: wanneer, waarom, QR-code naar campagnepagina.

  • 8 varianten
  • PNG en pdf
  • A3-formaat (liggend en staand)

Tips voor social media

Sparky met bespaartips voor social media en intranet. Gebruik in je caption voor social media #zorgvoorenergie en tag @mpzmilieuplatform.

  • vierkant (1080×1080)
  • diverse varianten (met en zonder Sparky)
  • PNG

Campagnekrantje Care & Cure

Krantje met uitleg over de noodzaak van de energiecampagne voor leestafel in huiskamer en/of wachtkamer. Inclusief een woordzoeker. Een editie voor care en cure. 

  • twee varianten: care en cure
  • pdf

Challenge(s) energie besparen

Daag elkaar uit! Kies één of meer challenges uit de lijst of bedenk zelf een actie om in teamverband energie te besparen. Tip: koppel er een ‘Win een taart met je team’-actie aan vast!

  • Powerpoint

Test je CO2-reductiegevoel!

Welke impact maak jij? Match in de test de juiste CO2-uitstoot bij de juiste activiteit.

  • Invulbaar met ruimte voor eigen tekst e/o eigen logo (powerpoint)
  • Inclusief oplossing

De Feiten of Fabels Quiz

Feit of fabel? Test je kennis over feiten en fabels over energiebesparing.

  • Invulbaar met ruimte voor eigen logo én eigen fabels & feiten (powerpoint)
  • Inclusief oplossing

Kletspot

Raak met elkaar aan de praat over energiebesparing en andere milieuthema’s.

  • Invulbaar met ruimte voor eigen logo en/of eigen vragen of dilemma’s (powerpoint)

Hoe werkt het?

  • Vul een glazen pot met de geprinte kaartjes en voeg er je eigen vragen of dilemma’s aan toe
  • Kaartje trekken en kletsen maar!

Placemat

Met 24 bespaartips voor thuis!

  • Dubbelzijdig
  • Pdf om zelf te printen (A3)
  • Pdf voor drukker (A3)

Energie filippine

Tip: koppel er een prijsvraag aan vast!

  • Energie Filippine (PNG/pdf)
  • Nu ook een invulbare variant: ruimte voor eigen tekst e/o organisatielogo (powerpoint)
  • Inclusief oplossing (pdf)

Woordzoeker en Rebus cure

Tip: koppel er een prijsvraag aan vast!

  • Woordzoeker cure (PNG/pdf)
  • Rebus cure (PNG/pdf)
  • Ook met een invulbare variant: ruimte voor eigen tekst e/o organisatielogo (powerpoint)
  • Inclusief oplossing (pdf)

Woordzoeker en Rebus care

Tip: koppel er een prijsvraag aan vast!

  • Woordzoeker care (PNG/pdf)
  • Rebus care (PNG/pdf)
  • Ook met een invulbare variant: ruimte voor eigen tekst e/o organisatielogo (powerpoint)
  • Inclusief oplossing (pdf)

Herken jij ze?-Bingo (nieuw!)

De uitspraken in de Zorg voor Energie Bingo heb je vast eens voorbij horen komen. Of ze zijn door je eigen hoofd gegaan. Heb jij bingo?

  • PNG/pdf

 

Campagne­karakter en campagnelogo

  • 7 basisontwerpen campagnekarakter Sparky
  • PNG met transparante achtergrond
  • JPG met paarse achtergrond
  • 4 kleurvarianten campagnelogo

Meer over EVZ

CO2-routekaart Roadshow 2025

Maandag 3 november is er weer een EVZ Roadshow in Driebergen. Schrijf je nu in voor een inspirerende ochtend met kennis en ervaringen uit de praktijk van verduurzaming zorgvastgoed.