De vierde editie van de campagne Zorg voor Energie zit erop. Ruim 140 zorgorganisaties door heel Nederland gingen met hun medewerkers aan de slag om energieverspilling op de werkvloer tegen te gaan. Van creatieve challenges, wethouders en vrolijke duofietsen tot razende reporters, informatiemarkt en Groendoeners: de inspiratie spatte ervan af!
Campagnepagina Zorg voor Energie: berichten uit het veld
Op de campagnepagina is een selectie van al dat moois te vinden: filmpjes, visuals, “bestuurlijk draag”-vlaggen en creatieve acties uit het veld. Met onder andere filmpjes van:
- Cello met tips van de Groendoeners
- ASVZ over Samen energie besparen
- Azora verspreidt besparingstips op de tandem
- De Zorgcirkel gaat met Sparky op de duofiets
- Dignis waarin zorgmedewerker Jelmer een dag probeert te werken zonder energie (elektriciteit)
- En natuurlijk onze Zorg voor Energie Razende Reporter Eva.
“Energie komt ook gewoon uit jezelf”
En zoals Loes Gijsbert, adviseur duurzaamheid bij Ommelander Ziekenhuis Groningen het zo treffend verwoordt: “Duurzaamheid begint bij jezelf en soms letterlijk met een paar stevige trappen. De smoothiefiets is een vrolijke en gezonde manier om letterlijk in beweging te komen en tegelijkertijd stil te staan bij duurzame energie. Energie hoeft niet altijd uit het stopcontact te komen. Energie komt ook gewoon uit jezelf.”
Boodschap laatste campagnedag: blijf elkaar stimuleren
Het doel van de campagne is simpel, maar krachtig: blijvende aandacht voor energieverbruik en bewustwording op de werkvloer én thuis. Techniek helpt, maar vooral gedrag maakt het verschil. Daarom: blijf elkaar stimuleren, blijf delen, blijf besparen. Want duurzame zorg is iets wat we samen doen: elke dag, het hele jaar door.
Een groot applaus en diepe buiging voor alle campagnedeelnemers en hun duurzame inzet! Met elkaar zorgen we voor minder verspilling, lagere kosten en een schonere toekomst.
Over de campagne
De gedragscampagne Zorg voor Energie is een initiatief van MPZ in samenwerking met EVZ en de brancheorganisaties ActiZ | de Nederlandse ggz | Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland | Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen | Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra. Ruim 140 zorgorganisaties met samen meer dan 300.000 medewerkers deden mee. De campagneweek liep van 6 t/m 10 oktober 2025.