Bestuursoplegger voor de CO2-routekaart Care

  • Hulpmiddel
Bestuursoplegger voor de CO2-routekaart

Leeswijzer

Dit kennisbankartikel hoort bij thema(s): 

Wat is een bestuursoplegger bij de CO2-routekaart?

De bestuursoplegger is een document waarmee je het bestuurlijk draagvlak en ondersteuning vastlegt voor de verduurzamingsmaatregelen die je hebt ingepland. Samen met de CO2-reductietool (of andere tool) vormt dit de CO2-routekaart. Vanuit EVZ is een format ontwikkeld om te gebruiken voor deze bestuursoplegger. Hierin staan ook uitleg en instructies. Het format kun je hieronder downloaden. Je kunt natuurlijk ook een eigen format/document gebruiken om het bestuurlijk draagvlak vast te leggen. Check deze dan nog met de Checklist bestuursoplegger.

Waarom is een bestuursoplegger belangrijk?

  1. Bestuurlijke ondersteuning is cruciaal voor de realisatie van de plannen (zie ook CO2-routekaart vastleggen in beleid). Het bestuur is de verbindende schakel tussen strategie, financiering en uitvoering. Zo zorg je ervoor dat de geplande maatregelen hun weg vinden in het beleid en de MJOP’s.
  2. De oplegger en de ingevulde CO2-reductietool (of andere tool) zijn samen de CO2-routekaart (zie ook Hoe maak ik een CO2-routekaart?). Zo is dit afgesproken in de Green Deal Zorg 3.0 en het Klimaatakkoord die de zorgsector heeft ondertekend.

Wat staat er in de bestuursoplegger?

In de bestuursoplegger staat vastgesteld dat de ingeplande maatregelen voor ten minste de komende 4 jaar worden uitgevoerd. Ook wordt gereflecteerd of de zorgorganisatie op koers ligt om voor het vastgoed van de gehele organisatie gemiddeld uit te komen op een Paris Proof energieverbruik van maximaal 80 kWh/m2 GO.

De inhoud van de oplegger geeft de visie en het beleid van je zorgorganisatie weer. Hoe de organisatie werkt aan verduurzaming van het vastgoed, de maatregelen uit de routekaart oppakt en in de MJOP’s verwerkt, en hoe het bij nieuwbouw aandacht geeft aan duurzaam bouwen.

In de update van maart 2025 is tevens een tabel opgenomen wat overzicht geeft in de investeringskosten per jaar t/m 2030. Auditoren kunnen bij de controle van Milieuthermometer Zorg eis 1.4 Bestuurlijk Draagvlak en eis 11.1 Portefeuilleroutekaart CO2-reductie Vastgoed hiernaar vragen als zij zien dat maatregelen in de CO2-reductietool wel zijn ingepland maar niet zijn uitgevoerd. De tabel ‘Huidige status van de portefeuilleroutekaart’ met daarin de energieverbruiken is verwijderd.

Hoe maak ik de bestuursoplegger?

Download onderstaand bestand en vul het aan op basis van de uitleg. Dit kan worden gedaan door de verantwoordelijke voor de CO2-routekaart (strategische planning verduurzaming vastgoed) en/of het bestuur. Bij elke update of grote aanpassing van de CO2-reductietool (4-jaarlijks of volgens strategische cyclus) is het belangrijk om ook het bestuurlijk commitment te vernieuwen en zo de plannen weer te borgen in bestuur en beleid van je organisatie.

Publicatiedatum: maart 2025 (update)

Bestuursoplegger CO2-routekaart care

Gerelateerde artikelen

Meer over EVZ

Nieuwe interactieve rondleiding

Loop rond door gezondheidscentrum Blankenburg: de hal, praktijkruimtes, apotheek en nog veel meer. Zoom in op maatregelen en krijg zo waardevolle informatie over verduurzamen ‘in de praktijk’.