▶︎ CO2-routekaart ▶︎ Portefeuilleroutekaart Cure Proces
In het kader van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 en het Klimaatakkoord hebben de zorgbranches, waaronder de NVZ en de NFU, en de zorgverzekeraars gezamenlijk afgesproken dat alle zorgorganisaties voor 1 januari 2024 worden geacht een geactualiseerde portefeuilleroutekaart in te dienen. Alle ziekenhuisorganisaties worden verzocht deze in te dienen via het mailadres: portefeuilleroutekaart@nvz-ziekenhuizen.nl
Vervolgens verzamelt en analyseert het Expertisecentrum Verduurzaming Zorg (EVZ) deze portefeuilleroutekaarten om de CO2-emissiereductie van de zorgsector te kunnen monitoren. De status van de portefeuilleroutekaarten wordt kenbaar gemaakt via de EVZ website.
Voor het opstellen van een portefeuilleroutekaart in de cure wordt geadviseerd om het door het EVZ ontwikkelde invulformat voor een portefeuilleroutekaart in de cure te gebruiken.
Daarnaast biedt het EVZ ondersteuning aan bij het werk aan portefeuilleroutekaarten. Bijvoorbeeld door vrijblijvende feedback op opgestelde routekaarten te geven. Het EVZ kan daarbij feedback geven op onder andere het aangehouden format, de volledigheid van de routekaart en de gekozen maatregelen. Een routekaart aanleveren voor feedback kan via het contactformulier.
In het kader van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 wordt ook gevraagd om de prognose van het energiegebruik in 2026.
Uiteraard is het van belang om voor de betreffende locaties of gebouwen een eenduidige benaming te hanteren en de unieke adresgegevens op te nemen.
Indien de portefeuilleroutekaart als verantwoordingsdocument wordt gebruikt voor de Informatieplicht en de Onderzoeksplicht energiebesparing, dan dient de portefeuilleroutekaart te moeten worden aangevuld met:
Zie hiervoor het nieuwe sjabloon voor een portefeuilleroutekaart: Zo maak je de routekaart cure.
Het EVZ ontwikkelt momenteel een interactieve database die naar verwachting in 2024 operationeel zal worden. De in 2023 reeds beschikbare database is gevuld met informatie vanuit de portefeuilleroutekaarten. Aan deze database wordt een dashboard-functionaliteit toegevoegd die in ieder geval gedurende het bestaan van het EVZ aangeboden wordt. Via dit dashboard kunnen verplichte en semi-verplichte registraties eenvoudig worden bijgehouden via vaste formats, up-to-date
databeschikbaarheid en mogelijkheden om de data bij te werken en te combineren met andere (openbare) bronnen.
Het streven is om het via de interactieve database mogelijk te maken om snel en eenvoudig:
thema's
Meer over EVZ
50% van de grote zorgorganisaties staat inmiddels met een groene status op DeZorgDuurzaamKaart met een actuele, complete en bestuurlijk vastgestelde CO2-routekaart. Check waar jullie staan en wat er nodig is voor een groene status.